Motivoiva kouluttaminen

Motivoiva kouluttaminen

 

Olen elämäni aikana istunut monilla eri luennoilla ja tavannut monia eri opettajia ja kouluttajia erilaisilla taustoilla ja erilaisista koulukunnista.

Olen huomannut eron yliopiston lehtorin ja ammatillisen kouluttajan välillä. Ja molemmat voivat kouluttaa silti yhtä motivoivasti tai yhtä tylsästi, joka ei motivoi yhtään – motivoiva kouluttaminen loistaa poissaolollaan turhan usein.

Toki kouluttamisessa on myös kyse itse opiskelijasta, kuinka kiinnostunut hän on koulutuksesta, johon on hakeutunut kouluttautumaan.

 

No millainen kouluttaminen on motivoivaa?

Oma näkökulmani tähän on seurattuani paljon niin opiskelijoiden/kouluttautujien motivaatiota kuin myös kouluttajien tapoja, että motivoiva kouluttaminen on kontaktinomainen, tunteisiin vetoava, jämpti, suora ja tarinallinen, ja siten aina mukaansa tempaavaa ja motivoivaa.

Hiuksen hieno raja menee siinä, milloin tämä koulutustyyli muuttuu pelottavaksi. Pääosin tämä koulutustyyli on kuitenkin sitä, missä jokainen kouluttautuja istuu kiinnostuneena omalla paikallaan ja kuuntelee jokaista sanaa mielenkiinnolla ahmien kouluttajan kertomaa tarinaa.

 

Kouluttajallakin on väliä

Motivoiva kouluttaminen syntyy myös siitä, että kouluttaja on yksilöiden tarpeet huomioiva ja siten myös yksilöllinen kouluttaja. Hän koulutuksen aikana keskustelee useasti jokaisen kouluttautujan kanssa myös kahden kesken ja on kiinnostunut jokaisesta kouluttautujasta.

Jos kouluttaja on koulutushetkellä motivoiva tyyppi, mutta heti koulutushetken, tunnin päätyttyä hän vetäytyy omiin oloihinsa sulkeutuneena tai selän kääntäen kouluttautujille, hän tulee menettämään motivoivan opetustyylinsä hyvin pian siten, ettei kukaan enää ole kiinnostunut kuuntelemaan.

Sillä jokainen tarvitsee aina joskus kannustamista, tukea ja motivoimista. Kun kouluttaja antaa myös tuntien jälkeen huomion kouluttautujille, joilla kiinnostuneina on useita kysymyksiä aina päässä, hän avaa kommunikaatioyhteyden kouluttajan ja kouluttautujien välillä ja saa kouluttautujat entistä motivoituneiksi kouluttautumisesta.

 

Aikaa on oltava

Kouluttajalla on oltava aikaa kouluttautujille. Häneltä on koulutustuntien lisäksi löydyttävä aikaa henkilökohtaiselle neuvomiselle, tukemiselle ja yleiselle keskustelulle kaikkien kanssa yhdessä. Häneltä on löydyttävä aikaa myös kirjallisiin töihin, kuten tehtävien läpikäyntiin ja kokeiden arvosteluun.

Mutta motivoivalla kouluttajalla on aikaa, kun hän on itse sydämellään kouluttaja. Kouluttaja ei voi olla motivoiva, jos hänellä ei ole itsellään sydän täysillä mukana kouluttamisessa.

 

Varmistan aina aikani valmennettavilleni. Perehdy halutessasi tarjontaani ja paranna kanssani itsesi sekä läheistesi elämää tutustumalla yritysvalmennuksiini ja yksilövalmennuksiini.

Posted by Sydansavel

1983 syntynyt elämän generalisti. Arvostaa täydellistä rehellisyyttä, luotettavuutta ja avoimuutta. Toimii suoraan sydämestä käsin.

Vastaa